Reklama
 
Blog | Daniel Veselý

Babička atentátnice

  Konflikt mezi Izraelci a Palestinci přináší mnoho nečekaných událostí, které mohou stát mezi oběmi stranami jako pověstná nepřekonatelná bariéra.    Když se k hloučku izraelských vojáků v severní Gaze přiblížila stará žena, která nereagovala na jejich pokřik, málokdo z nich by čekal, že jde o sebevražednou atentátnici. Žena odpálila nálož omotanou kolem pasu, aniž by exploze vojákům způsobila vážnější újmu. Co může vést takovou osobu, aby byla schopna tento čin spáchat? Fanatismus, nenávist nebo víra v dobrý skutek?  

 

    Fatma al-Najar, vdova, 70 let, která spáchala sebevražedný atentát, se stala nejstarší živou

detonací, člověkem, žádným radikálním pubescentem nebo zaslepeným fanatikem, ačkoliv se

Reklama

vyznávala svou láskou k militantnímu křídlu Hamasu. Podle její rodiny, sama přišla o jedno ze svých

vnoučat, které bylo zastřeleno izraelskou armádou, druhé přišlo při stejném incidentu o nohu a je

doživotně připoutáno k invalidnímu vozíčku. 

    Připojila se k dalším 12O ženám, které spáchaly sebevražedný atentát, jejichž jména jsou čtena v

ulicích Gazy, a jež jsou zde pokládány za mučednice.

   Tento způsob odporu či teroristického činu býval dlouhá léta doménou mužů, avšak v posledních

týdnech, ba měsících znepokojivě narostl počet žen, které tímto způsobem čelí čím dál víc

nesnesitelnejší izraelské okupaci Gazy. Ačkoliv my, coby civilizovaní Evropané, tyto barbarské činy

vehementně odsuzujeme, máme právo soudit někoho, kdo vyrůstal v podmínkách, které u nás zažili

snad jen pamětníci nacistické okupace? Kdo nezažil nic jiného, než každodenní šikanu a ústrk,

prodlévání v dusícím stínu násilné poroby a plíživé smrti?

   Většina palestinských žen v Gaze se však k zástupům atentátnic odmítá připojit, neboť tyto činy

odsuzují z krajně racionálních důvodů. Tvrdí, vesměs společně, že džihád se dá pojmout a chápat i

jiným způsobem. Starost, péči a dobrou výchovu dětí (nikoliv k slepému fanatismu) tyto ženy považují

rovněž za způsob, jímž se vyznačuje džihád. 

    Všichni nemůžeme být mučedníky, kdo by se pak staral o nejmenší a snažil jim dát ze sebe to

nejlepší? Z našich dětí také mohou být lékaři, inženýři i vědci, dodávají palestinské ženy s nádechem

letmého optimismu.

    Jsou však Izraelem okupovaná teritoria tím pravým místem pro výchovu a výuku dětí? Je vůbec

možné, aby se většina z nich nestala fanatiky ovládanou masou?