Reklama
 
Blog | Daniel Veselý

Válka odpírá iráckým dětem to nejnutnější

   Osmiletý Iráčan Ahlaam Al - Hasnaavi a jeho o pár let starší bratři by měli být ve škole. Jejich ovdovělá matka je ale nedávno zapřísahala, aby zůstali doma, přestože o významu vzdělání nepochybuje. " O své děti se prostě bojím, hlavně od té doby co můj muž tragicky zahynul," svěřuje se matka čtyř dětí, "nechci, aby je potkal stejný osud, jsou to jediné co mě drží nad vodou, bez nich by můj život ztratil smysl." Ahlaam má školu rád a chtěl by se do ní brzo vrátit. Situace ale bohužel nenasvědčuje tomu, že by se jeho přání mělo brzy splnit - minulý rok navštěvovalo jeho třídu 35 dětí, letos pouhých 11.

   Irácké školství patří k jedné z oblastí výrazně poškozených probíhající válkou, ale i vývojem v průběhu 90. let. Ještě v roce 1989 poskytla podle zprávy UNESCO irácká vláda na vzdělávací programy 5% z hrubého domácího produktu a pokračovala tak ve stavbě rozsáhlé školské sítě. Avšak vyčerpávající válka s Íránem a vpád koaličních vojsk vedených Spojenými státy do země v roce 1991 tomuto optimistickému trendu učinily přítrž. Z interview s mluvčím Ligy za ochranu práv Iráčanů Muzhir Al-Dulaymim, které v roce 2004 poskytl katarské televizi Al Džazíra, vyplývá, že v důsledku drakonických sankcí uvalených na Irák Spojenými státy již v roce 1990 nebyly během této dekády postaveny ani dostatečně opraveny žádné školy a tato smutná realita se po roce 2003 stala ještě neúnosnější (Podle zprávy UNICEF vydané v roce 1996 zemřelo kvůli nedostatku základních potravin a léků zapříčeněným nemilosrdným embargem půl milionu dětí do pěti let věku).   

   V roce 2003 navštěvovalo jednu školu devětkrát méně dětí než v roce 1980. Počet školou povinných dětí do 12 let, které se musely kvůli ekonomickým sankcím vzdělání vzdát, narostl po roce 2003 téměř astronomicky. " Liga za ochranu práv Iráčanů sumarizuje důvody kvůli kterým tyto děti zameškávají studium, " vysvětluje Dulaymi, " vedle kritické bezpečnostní situace je to prohlubující se chudoba a tím právem potřeba každé ruky při zvyšování rodinných rozpočtů. V šíitských oblastech, tedy převážně v jižních částech země, navíc bohužel stále dochází k masovému rekrutu dětí školou povinných do armády Mahdi radikálního šíitského klerika Muktada Al Sadra." Nepříznivý stav se snaží zvrátit různé mezinárodní instituce, které v zemi působí, například Dětský fond OSN (UNICEF). " Školy jsou nejlepšími instancemi, kde se dětem vedle vědomostí dostává psychické podpory, stabilní vzdělávací systém hraje ozdravovací roli v každé společnosti" shrnuje poznatky Ligy její mluvčí.

   Vedle oprav škol a projektů zaměřených přímo na děti pomáhá UNICEF také se vzděláváním budoucích učitelů. Ti se však musí smířit s velmi nízkou mzdou, avšak za situace, kdy se ve válečném Iráku nezaměstnanost pohybuje kolem 50 až 70 procenty neexistuje mnoho alternativ. Loni v září navýšilo irácké ministerstvo školství učitelské platy až o 50% a najalo 13.000 ozbrojených stráží, aby chránily školní objekty. Tento kurážný krok však nepřinesl očekávané výsledky. Studie iráckého ministerstva školství vypracovaná spolu s UNICEF uvádí, že v minulém roce tři čtvrtiny z dětí, které nechodily do školy, tvořila děvčata, a za hlavního viníka označila sílící násilí v zemi. Je tedy zřejmé, že dokud nebudou ukončeny boje, situace ve školství se výrazně nezlepší. 

Reklama

Více informací na www.rozvojovka.cz